PMOflashmobCsakúgy mint tavaly, a pmoflashmob.org idén is elkészítette listáját az év tíz, várhatóan legfontosabb PMO (Project Management Office) trendjéről az elmúlt évben megjelent fontos, a témát vitató szakmai anyagok és konferenciák alapján. Tavaly a tíz pont központi témái az agilis metódus és a PMO kapcsolata, a PMO elméleti alapjainak megértése és ennek a sikeres működéshez való hozzájárulása, illetve a hosszútávú tervezés voltak. Miután a következtetések nagyrészt bejöttek, ezek a témák mind jelentős szerepet kaptak 2018-ban a PMO szakmában, érdeklődve vártuk az idei listát. Lássuk tehát a 2019-es év várható PMO trendjeit!

  1. A projektadatok elemzésének fontossága és annak felfedezése, hogy ez pontosan mit adhat a PMO-nak.

Egyre kevésbé kikerülhető téma, egyre fontosabb megérteni az adatok elemzésének fontosságát a PMO-k munkatársainak és mindenkinek, aki a projektmenedzsment szakmában tevékenykedik. Mindehhez jó kezdet lehet a PM Journal 2018 októberében publikált tanulmánya vagy egy online kurzus a témában.

  1. Meg kell érteni az automatizálás – a gép tanulás, a mesterséges intelligencia és a robotizált folyamatok – lényegét és mibenlétét.

Elsőre furcsán hangzik, hogy a PMO-nak az automatizálással kéne foglalkoznia. De mégis így van – rengeteg olyan monoton és ismétlődő feladat merül fel nap, mint nap a PMO tevékenységi körében is, melyek a modern technika segítségével nem nyomnák többet a munkatársak vállát. Így fontos azzal a kérdéssel foglalkozni, hogy melyek azok a területek és feladatok, ahol a PMO hasznát tudná venni az automatizálásnak

  1. A coaching készségek meglétének szükségessége.

Az agilis módszertanban fontos szerep jut az agilis coach-nak. Már egy ideje kérdés, hogy mennyiben van szüksége a PMO-nak is egy coach szakértelmére és technikáira. Az biztos, hogy – módszertantól függetlenül – nagyon hasznos lehet a coach tudás a PMO munkájában. Egyre biztosabb az is, hogy nem kell professzionális coach-á képeznie magát ehhez senkinek, elég, ha a PMO ismeri és tudja használni a coaching technikáit és megközelítéseit. A feladat tehát a coaching eszköztárából kiválasztani azokat a módszereket, melyek hasznosak lehetnek a PMO munkájában.

  1. A PMO kompetencia keretrendszere és értékelésének lehetőségei.

A 2017-ben elindított PMO keretrendszer még mindig fejlődik, ha minden jól megy, idén célba ér, befejeződik, így feltehetően egy fontos témája lesz idén a PMO szakmának.

  1. Storytelling és adatvizualizáció.

A storytelling és a különböző kreatív adatvizualizációs technikák nagyban segíthetik a PMO munkáját. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egyszerűen bemutatni az adatokat nem elégséges – a PMO-nak segítenie kell a döntéshozási folyamatokat, melyhez az eddig használt bemutatási módok nem elég hatékonyak. Annál sikeresebb viszont egy kreatív, az adat lényegét kihangsúlyozó storytellinggel és megfelelő vizualizációval megalkotott prezentáció.

  1. Alapelvek lefektetése a PMO-k számára, melyek erős etikai és morális alapot adnak a munkának.

Több mint egy éve publikálták a PMO hét alapelvét, melyek különböző vitákat indítottak el a szakmán belül. Ezek végső soron, a legtöbb helyen azt eredményezték, hogy a különböző PMO-k elkezdték lefektetni saját alapelveiket, melyek segítik a döntési helyzeteket és a még feltérképezetlen területeken való eligazodást.

  1. Digitális PMO.

A digitális PMO 2018-ban is fontos kérdés volt már – egy teljes konferenciának adta a témáját – és idén még hangsúlyosabb lesz. Digitális PMO-ról akkor beszélhetünk, amikor a PMO kifejezetten erősen digitalizált környezetben dolgozik, ahol csúcstechnológiákat használnak a projektekben a felmerülő problémákra adott megoldások részeként. Ehhez a PMO-nak nagyon nyitottnak és rugalmasnak kell lennie, hogy a technológiákat az eddig nem használt területeken is sikerrel alkalmazza.

  1. A PMO mérőszámai és mutatói.

A PMO mérőszámai és mutatói már témái voltak a 2018-as évnek, de 2019 februárjára készül el várhatóan az ezekről szóló jelentés. Ezek azért fontosak, mert általuk tudhatjuk biztosra mondani, hogy a PMO működése megfelelő volt és pont abban nyújtott segítséget az üzletnek, amiben szükséges volt. Ezen kívül azt is megmutatják, hogy a PMO behozza-e az üzlet számára a tőle elvárt hasznot.

  1. Gondoskodás és segítségnyújtás a munkatársaknak a PMO-n és a teljes szervezeten belül.

A PMO-nak a szervezeten belül és saját munkatársai körében is feladata elvileg, hogy gondoskodjon a munkatársak optimális munkakörnyezetéről, elsősorban a mentális és szociális jóllétükről, fejlődési lehetőségeikről. A szervezeten belüli központi elhelyezkedése által kiválóan alkalmas pozícióban van a feladat ellátására, sokszor mégsem veszik elég komolyan ezt a tevékenységét. 2018-ban többször is felmerült, hogy ez hogyan és mennyire szerepe a PMO-nak, 2019-ben ez várhatóan még fontosabb téma lesz.

  1. A PMO készségek kihasználása a PMO-n kívül – új szerepek.

Egyre többször találkozni olyan pozíciókkal, melyekben a dolgozók szinte az összes, PMO készséget folyamatosan használják. Ilyenek például a különböző, üzleti folyamatokat segítő alkalmazottak, vezetőségi asszisztensek, különböző senior pozícióban dolgozó ilyen-olyan kisebb projektekért felelős alkalmazottak. 2019 kérdése lesz, hogy ezeket a pozíciókat érdemes-e a PMO-hoz csatolni, vagy pont fordítva, a munkatársak fogják otthagyni a PM pályát és más pozíciókban felhasználni tudásukat. Bár ez utóbbit sokan kétlik, a lehetőség fennáll. Az biztos, hogy egyre inkább látszik, hogy részlegtől függetlenül a PMO-ban lényeges és fejlesztett készségek hasznosak és szükségesek.

Forrás: https://pmoflashmob.org/top-ten-trends-in-pmo-for-2019/
Fordította: Kelen Zsuzsa